Ondersteuners csg Bogerman bespreken welzijn jongeren

De maatregelen rondom corona zijn van grote invloed op jongeren. Dat is niet alleen wetenschappelijk onderzocht, maar dat merken ook medewerkers van csg Bogerman in de praktijk. Vanmiddag, 1 maart 2021, organiseerde zij daarom een interactieve (digitale) middag met betrokken ketenpartners en begeleiders/ondersteuners in de school.

Steeds meer leerlingen geven aan dat het lastig is om motivatie te vinden voor school. Ze weten niet goed hoe ze moeten leren, hoe ze sociaal in contact komen en hoe ze de zingeving van het leven kunnen blijven zien. In de fase waarin de leerlingen zich bevinden is juist de sociale interactie en het leren van nieuwe dingen belangrijk voor hun ontwikkeling. Dit staat nu bijna volledig ‘on hold’. Hoewel we verwachten dat het gros van de leerlingen goed door deze periode heen komen, moeten we ons bewust worden en zijn van onderhuidse beschadigingen.

Voor een gedeelte van de kinderen zou professionele hulp geen overbodige luxe zijn, maar dat is een best grote stap om te zetten. Bovendien is het signaleren van de (verborgen) problemen van de leerlingen nog niet zo eenvoudig. Daarom wordt voor de coördinatoren leerlingenondersteuning van de verschillende afdelingen van csg Bogerman en de betrokken ketenpartners (GGD, schoolmaatschappelijk werk, Leerplicht, VNN) in samenwerking met LEF-Friesland een interactieve middag georganiseerd. Het ging vanmiddag onder andere over de ontwikkeling van het (puber)brein in relatie tot angsten en depressie en hoe problemen gesignaleerd kunnen worden.

Het doel van de middag is de totstandkoming van een soort signalering-/gesprekkaart voor mentoren en coaches en meer kennis en inzicht voor de ondersteuningsmedewerkers. Om tot een laagdrempelige inzet van professionele hulp te komen is LEF nauw betrokken.

Neem contact met ons op